דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מספר גישות ליישום פסיכותרפיה 

מאת    [ 06/08/2012 ]

מילים במאמר: 380   [ נצפה 3531 פעמים ]

פסיכותרפיה הינה טיפול נפשי המתבצע אך ורק על ידי שיחה. המטפל צריך להיות קשוב ומכיל כלפי המטופל וכמובן לפתח כלפיו אמפתיה עמוקה ואילו המטופל מנגד אמור לפתח אמון כלפי המטפל ולהרגיש בנוח לשוחח איתו ולדבר באופן חופשי.

פסיכותרפיה היא שיטה נפוצה ביותר בעולם הפסיכולוגיה וישנן מספר גישות בהן היא מיושמת:

1)      פסיכואנליזה/ גישה דינאמית- כנראה זו הגישה המוכרת מכולן ולו רק בגלל מייסדה המוכר לכל- זיגמונד פרויד. על אף שהשיטה הפסיכו דינאמית מיוחסת לפרויד היא קלה בהרבה מהשיטה שפרויד עצמו פיתח "פסיכואנליזה". פרויד וחבריו ניסו ליצור אוירה של אמון ותלות בין מטופל למטפל ולכן הטיפול נעשה כאשר המטופל שכוב על ספה והמטפל יושב מאחוריו. כיום השיטה פחות מקובלת והגישה המבוססת על הפסיכואנליזה- הרי היא הגישה הפסיכו דינאמית נעשית כאשר המטפל והמטופל יושבים זה מול זה. נקודה חשובה אחרונה המייחדת את הפסיכואנליזה היא הניתוק המוחלט שהמטפל צריך להפגין. הרעיון הוא שהמטפל יכבה את עצמו לגמרי על מנת להתעסק אך ורק במטופל. שוב- הגישה מאד לא מקובלת היום בצורתה המסורתית.

2)      גישת ה- CBT-  המכונה קוגניטיבית התנהגותית- הגישה הקוגניטיבית התנהגותית בפסיכותרפיה לא מתעסקת במניעים פנימיים, דחפים וכדומה ואף לא רואה בהתנהגות בעייתית סימפטום לקונפליקט עמוק יותר. גישת ה- CBT רואה בהתנהגות בעייתית בעיה בפני עצמה שיש לטפל בה באופן נקודתי. החלק של הקוגניציה מורגש בניסיון ההבניה של תפיסות חדשות ומחשבות מתוקנות ואילו הפן ההתנהגותי מתבטא בהקניית טכניקות מסוימות, התמודדות עם מצבים בעיתיים באופן הדרגתי ועוד.

3)      גישה קיומית (אקזיסטנציאלית)- כשמה כן היא. גישה שמנסה לגעת בבעיות קיומיות אמיתיות כגון פחד וחרדה מהמוות ועוד. הגישה לא מנסה ללמד את המטופל כיצד להימנע מתחושת חרדה, להיפך, הרעיון הוא לחוש חרדה ולהתמודד איתה. מטפל בשיטה הקיומיות דורש מהמטופל לקחת אחריות על חייו ולהתמודד באומץ מול הפחדים הקיומיים העומדים מולו. כמובן שכמו בשאר השיטות, הפסיכותרפיה היא הבסיס- שיחה היא המרכיב החשוב ביותר

4)      גישה הומניסטית- גישה שנותנת אמון במטופל וביכולת שלו להתמודד. הגישה פחות קשוחה מהגישה הקיומית ומדגישה את הצורך של המטפל להעניק אמפתיה, אמון והערכה בלתי מותנית למטופל מתוך מחשבה שאלה הדברים שיוציאו ממנו את היכולות להתמודד וליצור שינוי.

לסיום- פסיכותרפיה אינה מקצוע בפני עצמו  אלא שיטת טיפול המתבססת אך ורק על שיחה. אנשי המקצוע המוכשרים לטפל בפסיכותרפיה הם פסיכיאטרים, פסיכולוגיים קליניים ועובדים סוציאליים קליניים. פסיכותרפיה עומדת בבסיסן של גישות פסיכולוגיות רבות ודומיננטיות והיא מהווה את הבסיס לטיפול הפסיכולוגי המודרני.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב